Seria do nauki czytania „Czytam z Melą”
Ogólnie o serii "Czytam z Melą"
- składa się z książeczek do nauki czytania i dodatkowych kart z zadaniami
- przeznaczona jest dla dzieci w wieku 4-7 lat
- opowiada różne historie z życia rodziny: mamy, taty, Tomka, Mai, Lili i ich psa Meli
- jest prosta do samodzielnego stosowania w domu
- dodatkowe karty zawierają zadania przygotowujące do nauki czytania i pisania, zadania z czytania oraz rozwijające kreatywność
- opiera się głównie na metodzie sylabowej z uzupełnieniem w postaci czytania kontekstowego i globalnego
- kładzie nacisk na czytanie ze zrozumieniem
- zachowuje spójność z kolejnością poznawania liter w szkole
- jest podzielona na poziomy trudności, a książeczki są numerowane
- w każdej książeczce są wskazane sylaby, które są wprowadzane w danym momencie
Najczęściej zadawane pytania
Jest przeznaczona przede wszystkim dla rodziców i opiekunów dzieci, którzy chcą rozpocząć naukę czytania w domu. Jest prosta do samodzielnego stosowania, a poprzez zastosowanie zarówno książeczek, jak i kart z zadaniami, będzie również ciekawa dla dziecka. Jej stosowanie nie wymaga specjalistycznego przygotowania. Praca z książeczkami i kartami jest prosta i intuicyjna.
Ta seria jest dla Ciebie, jeśli zależy Ci na tym, aby Twoje dziecko:
- pokochało czytanie i kojarzyło je z ciekawymi historiami oraz przygodami, a nie czytaniem niepowiązanych ze sobą słów czy zdań,
- uczyło się czytać w bezpiecznym środowisku bez porównywania z innymi,
- uczyło się czytać w swoim tempie,
- uczyło się czytać, bawiąc się,
- uczyło się w sposób ciekawy, dostosowany do jej, jego zainteresowań, a nie np. pór roku,
- zaczęło uczyć się czytać, zanim pójdzie do szkoły.
Jest również dla Ciebie, jeśli:
- Twoje dziecko zaczęło już naukę czytania w szkole, ale chcesz jej, mu pomóc w tej nauce,
- uczysz dziecko w edukacji domowej,
- wychowujesz dziecko za granicą, gdzie w edukacji formalnej nie ma nauki czytania w języku polskim, a chcesz je nauczyć czytać po polsku.
Seria może być również wykorzystywana przez nauczycieli edukacji przedszkolnej czy wczesnoszkolnej, a także przez specjalistów. Może być wykorzystywana samodzielnie lub jako materiał wspomagający czy rozszerzający dane zagadnienia.
Nauka czytania w serii książeczek dla dzieci „Czytam z Melą” jest prowadzona z wykorzystaniem różnych metod:
- sylabowej (metoda wiodąca), jako najbardziej odpowiedniej dla młodszych dzieci,
- globalnej (drobne uzupełnienie), polegającej na całościowym zapamiętaniu najczęściej pojawiających się (trudniejszych na początkowym etapie nauki czytania) słów (np. nie, jest, było, już, itd.),
- czytania kontekstowego, zakładającego wykorzystanie ilustracji i opowiadanej historii jako silnego elementu wspomagającego proces nauki czytania.
Zakłada rozpoczęcie od samogłosek (a, e, i, o, u, y) i przejście do sylab otwartych i opartych na nich pierwszych wyrazach, a następnie do sylab zamkniętych i coraz bardziej skomplikowanych wyrazów i zdań.
Wykorzystując formę książeczki z historią, kładzie nacisk na czytanie ze zrozumieniem, a nie odczytywanie słów czy zdań.
Seria została zaplanowana w taki sposób, aby łatwo było samodzielnie z niej korzystać.
W każdym zestawie znajdują się książeczki i karty z zadaniami. Każdy zestaw stanowi kompletny zestaw materiałów niezbędny do:
- poznania samogłosek lub sylab używanych w danej książeczce,
- nabycia umiejętności rozróżniania danych samogłosek lub sylab,
- manipulowania poznanymi samogłoskami lub sylabami (np. ich łączenia).
Przykładowo, w kartach z zadaniami i książeczce nr 2 dziecko pozna samogłoski, nauczy się je odróżniać od siebie. Następnie nauczy się, że są zapisywane jako wielkie i małe litery (a odczytywane tak samo) i będzie je do siebie dopasowywało. Dowie się również, że samogłoski mogą się łączyć i tworzyć najprostsze wyrazy dźwiękonaśladowcze (np. okrzyk zdziwienia „Ooo”).
W książeczkach znajduje się tylko tekst do wielokrotnego czytania – najpierw na głos przez rodzica, później wspólnie z dzieckiem aż do prób samodzielnego czytania przez dziecko. Ideą jest, aby dziecko czytało książeczki, w których jest spójna historia. Aby nauka czytania nie kojarzyła się tylko z mechanicznym odczytywaniem wyrazów czy zdań, ale z czytaniem dla przyjemności – wynikającym z chęci poznania historii.
Karty z zadaniami są zaś tym elementem, dzięki któremu dziecko się uczy, powtarza, ćwiczy. Są one ułożone w kolejności, wg której będzie je najłatwiej wprowadzać.
Warto czytanie i naukę czytania prowadzić w następujący sposób – czytać wielokrotnie daną książeczkę i przeplatać jej czytanie z 1 lub 2 kartami z zadaniami. Te sesje czytania i wykonywania zadań nie powinny być dłuższe niż 5-10 minut. Jako że mózg uczy się i przetwarza poznany materiał podczas odpoczynku i snu, warto karty z zadaniami (zwłaszcza te z nauki czytania) przerabiać przez kilka dni, a nie jednego dnia.
Książeczki warto czytać wielokrotnie na różne sposoby.
- Czytając dziecku książeczkę po raz pierwszy na głos warto to robić z nieco przesadną intonacją tak, aby je zaciekawić lub trochę nawet rozśmieszyć.
- Czytając książeczkę ponownie, warto wodzić palcem po odczytywanych literach, wyrazach, jednocześnie odczytywać te wyrazy nieco wolniej, przeciągając je.
- Możecie odszukiwać kolejne osoby, np. Melę – poproś wtedy dziecko o odnalezienie Meli, a sama/sam znów wyraźnie odczytaj imię Meli, wodząc po nim palcem.
- Możesz zakryć rysunek na danej stronie, odczytać słowo lub zdanie, wodząc palcem po odpowiednich głoskach, a następnie pokazać dziecku rysunek.
- Jeśli dziecko samo już czyta (z pamięci lub rzeczywiście czytając) niektóre wyrazy, Ty rób pauzę, dziecko niech uzupełnia, a Ty cały czas wskazuj palcem odczytywane słowa.
- W kolejnych czytaniach możecie opowiadać sobie historię z książeczki.
- Możecie zgadywać, co wydarzyło się dalej, po zakończeniu danej historii.
- Możecie wymyślać alternatywne zakończenie lub zachowania bohaterów.
- Oceniajcie, czy i co Wam się podobało lub nie.
- Przypominajcie sobie podobne zdarzenia z Waszego życia, odnoście czytane historie, bohaterów i ich wybory do tego, co znacie z życia lub innych książeczek.
Do zestawów są dołączone karty z różnymi zadaniami. Część z nich to zadania skupione na nauce czytania. Pozostałe karty mają za zadanie ćwiczenie innych umiejętności niezbędnych w nauce czytania, a później pisania, jak również kreatywności.
Karty z zadaniami z zakresu nauki czytania to np.:
- uczenie się poszczególnych samogłosek lub sylab,
- odróżnianie ich od siebie,
- manipulowanie nimi (np. dopasowywanie małych liter do wielkich, łączenie liter w sylaby, łączenie sylab).
Te karty warto wykorzystywać wielokrotnie. Można i warto to robić na różne sposoby.
- Po pierwsze trzeba dokładnie odczytywać daną samogłoskę lub sylabę i prosić dziecko o jej powtórzenie. W tym kroku pracujemy z 1 samogłoską lub spółgłoską w sylabie – kolorujemy je, wylepiamy plasteliną, wodzimy palcem lub zabawką, itd. Za każdym razem odczytujemy i prosimy dziecko o powtórzenie.
- W kolejnym kroku prosimy dziecko o przyniesienie karty z odczytaną przez nas samogłoską lub sylabą.
- Później możemy się zamienić rolami, niech to dziecko prosi nas o samogłoskę lub sylabę i my ją podajemy.
- Następnie łączymy 2 samogłoski lub spółgłoski w sylabach i bawimy się w ich odróżnianie, np. postępując jak w pkt 2 lub 3.
- Później łączymy większą liczbę poznawanych samogłosek lub sylab bawiąc się w podobny sposób.
Sekwencje te należy przeplatać do czasu, aż będziemy pewne/pewni, że dziecko zna daną samogłoskę lub sylabę i potrafi ją odróżnić od wielu innych. Warto również przeplatać to z czytaniem książeczki wprowadzającej daną samogłoskę lub sylabę (w każdej książeczce jest napisane, jakie samogłoski lub sylaby są wprowadzane w danym momencie).
Korzystając z serii „Czytam z Melą”, pamiętaj aby:
- tempo nauki, kolejność i liczbę wykorzystywanych materiałów dostosowywać na bieżąco do zainteresowania, dotychczasowych umiejętności, ale i stanu emocjonalnego dziecka danego dnia,
- nie nastawiać się na wykorzystanie wszystkich materiałów,
- wykorzystywać materiały wielokrotnie, z wykorzystaniem różnych technik malowania, rysowania, lepienia, wycinania,
- sesje czytania i wykonywania zadań z kart nie trwały dłużej niż 5 do 10 minut, a pomiędzy nimi były przerwy, również na sen (wtedy mózg przetwarza i osadza zdobywane informacje),
- wykorzystywać materiały w formie papierowej również do zabaw ruchowych (karty lub ich wycięte elementy można ukrywać i ich szukać, skakać po nich po zadbaniu o ich dobre przymocowanie, przenosić i dopasowywać, przynosić z innego miejsca, rzucać czymś do pudełek lub pojemników oznaczonych kartą, budować z klocków z przylepioną kartą lub jej fragmentem, itd.),
- nie pospieszać – różne etapy nauki mogą przebiegać w różnym tempie (standardowo najdłużej trwa nauka samogłosek i pierwszych sylab, ale to również może się różnić w zależności od dziecka),
- czytanie było dla Was przyjemnością i zabawą, a nie nauką!